Hur svårt kan det vara? Så resonerade grundarna av svenska klockmärket Tusenö och tog fram en klocka de själva saknade på marknaden. När en ny klockmodell nu lanseras av det unga, snabbväxande varumärket, görs det till förmån för Sjöräddningssällskapet. 

Tusenö såg marknadens ljus 2016, och grundades av barndomsvännerna Alexander Bendz och Johan Holsner. De båda hade en tydlig idé om en klocka de själva saknade på marknaden. En riktig klocka, av hög kvalitet och genomtänkta specifikationer – till ett pris en klockintresserad student kunde tänka sig att betala.

Västkusten inspirerade
Den gemensamma uppväxten på västkusten fick bli röd tråd i satsningen. Namnet – Tusenö – föddes ur en gammal kartbok, där Västkusten benämndes som ”kusten med de tusen öarna”.  Och Västkusten är ständigt närvarande i allt som görs i Tusenös namn. Klockornas design och själva varumärket är inspirerat av det havsnära livet och på baksidan av varje klocka står att läsa: ”Born on the Swedish west coast”.

”Vi gör ju klockor som vi själva vill ha. Vi designar dem själva, ner på mikromillimetersnivå”

Rekordfinansiering
Idén fick Alexander och Johan 2014, därefter ordnade de med finansiering via en Kickstarter-kampanj som bekräftade vad de trodde: det fanns fler som saknade just den där klockan de själva hade en vision om. Stödet för kampanjen var massivt och överväldigande. Kampanjens Kickstarter-rekord var då det största inom sitt segment och än idag är Tusenö ett av det högst finansierade varumärkena i sin kategori.

Ryktet spreds
Idag har Tusenö kunder i över 70 länder, och även om man idag har något större möjligheter att nå ut med marknadsföring och reklam kan man fortfarande luta sig mot en av framgångsfaktorerna sedan starten: nöjda kunder.

– När vi följde försäljningen i början kunde vi se att när vi sålde i ett område eller land så tog det inte lång tid innan det kom in fler och fler köp från samma område. Det vi såg var nöjda kunder som pratade om sin klocka, berättar Alexander och fortsätter entusiastiskt:

– Vi gör ju klockor som vi själva vill ha. Vi designar dem själva, ner på mikromillimetersnivå: visare, urtavla, ja vilken detalj du än tittar på så har vi tänkt till. Du får lite mer klocka för pengarna, helt enkelt. Det är klart att vi är klocknördar – annars hade vi inte kunnat göra det här! Det ligger mer kärlek bakom våra klockor.

Automatisk dykarklocka
Efter att Tusenös första serie First tagits emot väl har nästa steg i varumärkets utveckling tagits. Den nya modellen, Blackwater, är en automatisk dykarklocka med integrerat armband och är vattentät ner till 300 meters djup. Klockan lanseras med en första limiterad upplaga till förmån för Sjöräddningssällskapet.

– De har alltid funnits nära under vår uppväxt i Göteborgs skärgård. Vi ville ge något tillbaka och uppmärksamma det fantastiska jobb de gör, förklarar Alexander Bendz.

Läs mer på tuseno.com

Leave a Reply