Den anrika advokatbyrån Cederquist drivs sedan en tid tillbaka som ett True Partnership. Och för att hitta nya vägar att vandra i en traditionellt sett konservativ bransch har de bland annat hämtat inspiration från Google och Apple. 

– Nyckeln till att driva en modern advokatbyrå är att ha passionerade medarbetare som vill vara med och utveckla sig själva, kunden – och Cederquist, säger Gabriella Westerberg, marknads- och kommunikationschef. 

Cederquist grundades 1953 och har gått från att vara en traditionell advokatbyrå till en modern affärspartner. Men deras mål har alltid varit att hinna först in i framtiden genom att utvecklas tillsammans med marknaden som är under ständig förändring. 

– Idag drivs byrån som ett modernt bolag med en gemensam kultur och ett tydligt kunderbjudande. Vi har flera spännande digitala lösningar på ingång och en modern approach till hur man ska attrahera och behålla jurister, säger Gabriella Westerberg, marknads- och kommunikationschef och förklarar att deras fokus framöver bland annat ligger att bibehålla en modern och värderingsstyrd kultur.  

– Vi har arbetat med våra värdeord; kvalitet, lyhördhet, passion och hållbarhet i över tio år, vilket gör att vi står ut bland andra byråer, säger hon.  

Advokatvärlden har ett rykte om att inte vara snabba på bollen när det gäller utveckling, men Cederquist vill inte förknippas med det påståendet. Under 2018 har byrån fokuserat på att integrera ett mer digitalt arbetssätt och arbetat med att utöka det digitala kunderbjudandet. 

– Exempelvis har en så kallad AI-robot effektiviserat arbetet inom bland annat due diligence. Det innebär till exempel att våra juniora medarbetare får arbeta med kvalificerade uppgifter redan från början, säger Gabriella Westerberg. 

Cederquist har valt att samla hela verksamheten under ett och samma tak. Det innebär att de snabbt kan sätta samman team av specialister och samtidigt bygga upp en stark och sammansvetsad kultur. De erbjuder dessutom alla anställda ett av marknadens främsta karriärs- och utbildningspaket. 

– Våra medarbetare är vår viktigaste tillgång. Hos oss finns det en tydlig entreprenöriell anda och alla förutsättningar för att göra ett personligt avtryck och påverka de beslut som fattas. Vi är en stor organisation, men samtidigt tillräckligt små för att vara personliga, säger Gabriella Westerberg.  

De tar även emot juriststudenter genom deras student- och talangpool. Och det är många som är intresserade av att arbeta extra på Cederquist, bland annat på grund av de får en unik inblick i det vardagliga arbetet på topprankad affärsjuridisk advokatbyrå. 

– Beroende på hur långt du har kommit på juristprogrammet kan du antingen arbeta som kvällsreceptionist eller ute i våra verksamhetsgrupper. Det är dessutom ett jättebra sätt för studenterna att känna efter om de har hamnat rätt i sitt yrkesval eller ämne inom juridiken, avslutar Gabriella Westerberg.

OM GABRIELLA WESTERBERG

Född: I Täby utanför Stockholm

Bor: På Östermalm inne i Stockholm, flyttade hit när jag var 19 och blev kvar.

Gör: Marknads och kommunikationschef på Cederquist, sedan 9 år tillbaka. 

Familj: Man och tre barn, 8, 5, 1.5 år.

Gillar inte: När människor inte är snälla eller när man inte försöker.

Två saker jag alltid bär med mig: Telefon och plånbok.

Motto: Allt går bättre om man är glad och flexibel!

Tre medskick till en framtida jurist: 

Passa på att lära länna olika arbetsgivare när du pluggar, besök dem, lös case, läs på, bilda dig en uppfattning och gör ett aktivt val!

Fråga fråga fråga, ta reda på vad som finns där ute! 

Ta i från tårna! Utbildningen kan kännas lång, men bedrivs ändå under begränsad tid, och dina betyg kan göra hela skillnaden mellan öppna och stängda dörrar när du söker jobb.

Leave a Reply