Happy Socks säljer 30 miljoner par strumpor per år och närmar sig i år en monsteromsättning på 1 miljon kronor i år, det samtidigt som det idag blev klart att Stefan Fragner lämnar sin post som VD. Men hur gör man då för att att växa snabbt och vilken är hemligheten bakom Happy Socks framgångar. Stefan Fragner delade nyligen med sig till Breakit.

1. Hitta din nisch

“Välj en produkt och bli väldigt duktig på den”.

Då handlar det också om att välja bort.

”Det är viktigt att säga nej till grejer. Det är bättre att göra några grejer bra”.

2. Hitta starka samarbetspartners 

“Du behöver samarbetspartners du kan växa med. Det gäller för logistik, reklam och egentligen allt du gör. Vi jobbar mycket med Facebook och Instagram som hittar kunder till oss över hela världen.

”Jag rekommenderar att hitta partners du kan växa globalt med från dag ett så att du inte behöver byta hela tiden”.

3. Våga prova, misslyckas och förvåna! 

“Det är jätteviktigt att vara innovativ och våga nya mönster och samarbeten med designers. Man vet inte om det kommer funka, men man måste försöka”.

“Vi har samarbetat med exempelvis David Hasselhoff. Det är viktigt för oss att göra grejer som ingen förväntar sig, grejer som överraskar”.

4. Vänta inte för länge – och lyssna på kunden 

“Gå ut och testa, håll inte tillbaka. Gå ut med din idé och vänta inte tills produkten eller hemsidan är perfekt”.

“Lyssna och anpassa dig till kunden, de vet vad de vill ha”.

5. Rekrytera för mångfald

Stefan Fragner betonar vikten av att ha medarbetare från hela världen för att kunna förutse beteenden och anpassa budskap lokalt. Tyskarna gillar exempelvis inte vissa färger på strumporna och i Österrike är Instagram en svag kanal.

6. Hitta bra matchningar

Happy Socks är bolaget som utsett en “Head of happiness”, som närmast kan jämföras med en HR-tjänst.

“För oss är det viktigt att vi attraherar folk som är duktiga men även passar och vill sprida glädje”.

Leave a Reply