Gamification, eller spelifiering som det heter på svenska, är ett populärt koncept som används av företag för att öka anställdas engagemang, sprida information och skapa en bättre kundrelation. Syftet med användningen kan variera men den gemensamma nämnaren är att företagen använder sig av funktioner och metoder som är hämtade från spelens värld, för att nå sina mål. Spelifiering används till och med av företag som erbjuder spel. Det bidrar till att skapa en mer levande och spännande spelmiljö för spelarna, oavsett om de spelar på spelautomater eller livecasino. 

Motivation och belöning

Det kan finnas flera bakomliggande orsaker till att ett företag introducerar spelifiering. Det kan vara för att man vill få anställda att bli intresserade av att lära sig en arbetspolicy, eller för att motivera dem till att nå vissa mål. Om de utför ett visst antal uppgifter eller om de deltar i ett antal utbildningstillfällen får de poäng som kan omvandlas till en bonus, t.ex. en längre lunchrast eller en chans att vinna ett pris. 

Spelifiering kan användas för att skapa en bättre kundkontakt och butikskedjor tar hjälp av spelifiering när de t.ex. skapar sina bonussystem och lojalitetsprogram. Genom att vara med i ett sådant program kan kunderna få särskilda erbjudanden och bonusar om de handlar för en viss summa varje år eller månad. Livsmedelsbutiker som Ica och Coop använder sig av dessa program. Även detaljhandlare som H&M och Åhléns gör det.  

NetEnt lanserar plattform med spelifiering

Spelifiering förekommer även inom casinobranschen. Speltillverkaren NetEnt har sedan ett antal år tillbaka erbjudit sina kunder en gamificationmotor, som kallas för NetEnt Engage. Via den kan casinon erbjuda spelare bonusspel och extrafunktioner. Den här motorn ingår numera i deras distributionsplattform NetEnt Connect. Den här plattformen är ämnad för casinooperatörer som vill ha NetEnts spel i sina sortiment. Förutom att de enklare kan välja spel kan de även använda verktyg för att spelifiera deras casinosidor.  

NetEnt är en svensk speltillverkare som ligger bakom flera innovativa live casinospel och spelautomater. En av deras största framgångar är spelautomaten Starburst, som du kan spela här. Trots att den har funnits i ett antal år är den fortfarande en av de mest omtyckta och spelade spelautomaterna. Den var banbrytande när den kom med sina färgstarka symboler och härliga soundtrack. Den har sedan lanseringen legat som grund för flera andra spelautomater, men än har inget spel lyckats utmana originalet.  

Hitta syftet och spelarna

Innan ett företag eller en verksamhet väljer att införa spelifiering är det viktigt att ta reda på om det fyller en funktion. Företaget bör fundera över vad målet med spelifieringen är, vilka det är som kommer att vara ”spelarna” samt hur de ska motivera dem till att delta. På samma gång ska momenten vara roliga och motiverande att delta i. Om de är krångliga eller tidskrävande kan de förlora sitt syfte.  

Spelifiering är ett bra sätt för företag att motivera både anställda som kunder. Det är också ett sätt att göra annars tråkiga aktiviteter roligare, och för spelarna på ett online casino kan det bidra till en ännu bättre en spelupplevelse.

Leave a Reply