År efter år har vi tränat oss på att bli mer och mer effektiva och att vara personer som ”har många bollar i luften”. Det är dags att förändra bilden av den hårt arbetande människan från att vara den som har både telefonen, tidningen och datorn uppe samtidigt och dessutom gör situps samtidigt. Det har visat sig att det faktiskt är bättre att sluta multitaska och göra en sak åt gången. 

Det har visat sig att det är själva övergången från en uppgift till en annan som gör oss trötta. Det kräver väldigt mycket hjärnkapacitet att byta mellan olika uppgifter ofta. Det som faktiskt händer är inte att vi är mer produktiva, utan snarare att vi bara gör saker mer ytligt. 

Det kan vara svårt att på en modern arbetsplats fokusera på en sak i taget när man både har sin telefon, mejlen och flera andra interna system som pockar på ens uppmärksamhet. En bra idé kan därför vara att i perioder blockera de där funktionerna. Att exempelvis bara läsa och svara på mejl under specifika tider under dagen eller att blockera appar som tar onödig uppmärksamhet. 

Ofta är det som hjärnan behöver en paus. Så om du istället fokuserar på en sak i taget och sedan ger dig själv en liten paus mellan varje uppgift kommer du att på sikt bli mer produktiv och prestera bättre. 

Här kommer därför några tips på hur du kan bli mer produktiv utan att försöka göra allting på en och samma gång:

  • Skriv att-göra-listor och ta tag i en uppgift åt gången och ge den din fulla uppmärksamhet.
  • Kom ihåg att ta pauser.
  • Stäng av ljudet på telefonen och läs inte mejlen löpande, utan avsätt särskild tid till sådant. 
  • Rör på dig, gå ut och ta lite frisk luft och kanske gå en promenad på lunchen. Du kommer bli mycket piggare och ha mer energi att lägga in i ditt arbete sedan. 

Leave a Reply