Testa. Prova. Varför inte? Nordax Bank tar sina egna vägar. Elin Möllborg sökte en arbetsgivare som gav henne utmaningar, förtroende och utrymme att växa.

Skribent: Eva Rydinger

Jeans och t-shirt på kontoret, inga problem – Nordax skiljer sig från andra banker. Men det gäller inte bara klädkoden. Nordax – en av Nordens ledande nischbanker – låter sig inte tämjas av storbankerna och en konventionell affärsmodell.

Det som löper som en röd tråd genom Nordax affär är att möta den målgrupp som annars slentrianmässigt kan nekas lån av storbankerna då man inte passar in i en allt för fyrkantig mall, oaktat god ekonomi. Trots det är kreditbedömningsprocessen gedigen och hållbar – Nordax lägger helt enkelt mer tid på att ta in nödvändiga underlag för att skapa en rättvis helhetsbild – bara de som har de ekonomiska förutsättningarna, ska kunna få ett lån.

2018 tog tidigare vice vd:n Jacob Lundblad över stafettpinnen som vd och bolaget blev uppköpt av Nordic Capital och Sampo, två starka ägare med lång erfarenhet från bankmarknaden. Omställningen gav ringar på vattnet och nya initiativ inleddes. Till exempel utökades tjänsteutbudet med bolån och ett nytt bolag köptes upp – Svensk Hypotekspension. Förändringsresan har också inneburit ett fokus på digitaliserade och effektiva processer. Elin Möllborg är team manager på Customer Operstions Development, och på Nordax sedan tre år tillbaka: 

– Mycket har hänt under de senaste två åren. Vi har lanserat nya produkter samtidigt som vi hela tiden växer och slår rekord, månad efter månad. Idag har vi nästan 200 000 kunder. Att kombinera tillväxt och samtidigt förvalta det vi har är imponerande!

När Elin Möllborg blev rekryterad till Nordax kände hon redan företaget genom sin konsultroll på en större revisionsbyrå. Erbjudandet om tjänsten kom vid rätt tillfälle. Hon var mogen för ett nytt steg i karriären och ville vidare i ett mindre företag:

– Det är utmanande att vara ledare, jag lär sig mycket om sig själv och det är jätteroligt. Speciellt i en miljö där det sker stora förändringar!

Satsning på ledarskap har accelererat i takt med förändringsresan och ses idag som en förutsättning för att kunna leverera mot högt uppsatta mål. Bolaget prioriterar verkligen att utveckla ledarna – och satsningen har lyckats. Kontinuerliga temperaturmätningar hos medarbetarna visar starka resultat inom såväl engagemang som ledarskap. Elin Möllborg berättar om en schysst arbetsgivare med förståelse för privatliv och svängrum för anställda att påverka och ta ansvar.

– Har man en bra idé och är beredd på att driva sin fråga finns det stora möjligheter att vara med och påverka! avslutar Elin Möllborg.

Leave a Reply