Nakd satsar på nytt – och startar en ny affärsgren som bygger på cirkulär ekonomi. Det avslöjar företagets grundare Jarno Vanhatapio.

– Jag hoppas att det här ska stå för hälften av vår omsättning om 5-7 år, säger han till Breakit.

Nakd är ett företag som bara fortsätter att växa. Förra året landade omsättningen på 816 miljoner kronor och man räknar med att under 2019 spränga miljardvallen.

I höst kommer man att satsa på hållbarhet, något som ligger helt rätt i tiden, det avslöjar nu grundaren Jarno Vanhatapio till Breakit.

De senaste åren har bolaget plöjt ner mellan 40 och 50 miljoner kronor på ett projekt som han kallar för ”the nakd truth”.

Det handlar bland annat om att kunderna ska få veta mer om var och hur kläderna som säljs på sajten är tillverkade.

– Förut hade vi 80 procent av våra fabriker i Kina, nu har vi 80 procent av tillverkningen i Europa för vi vet att det här är viktigt för våra kunder”, säger Jarno Vanhatapio

Den största delen av satsningen handlar dock om en helt ny affärsgren som ska testas redan i höst.

– Det är en konsument till konsument–lösning som handlar om cirkularitet. Mer vill jag egentligen inte säga för jag vill inte ge ut affärsidén.

Något han kan berätta att det hela kommer gå ut på att Nakd:s kunder enkelt och smidigt ska kunna sälja vidare kläder till varandra.

Bildkälla: Nakd

Leave a Reply