Vill man lyckas som företag är bra och kanske framför allt rätt marknadsföring a och o. Man kan lugnt säga att marknadsföring är en av grundpelarna i ett företag eftersom det i princip är omöjligt att driva ett företag utan någon som helst marknadsföring. Fördelen med att vara företagare 2019 är att det i princip finns oändligt många sätt att marknadsföra sig på och dessutom till en låg kostnad, i vissa fall ingen kostnad över huvud taget.

I dag är det viktigaste verktyget för marknadsföring utan tvekan Internet. Förutom regelrätta annonser går det även att marknadsföra sig med hjälp av egen hemsida och givetvis sociala medier, som under de senaste tio åren blivit en av de absolut viktigaste arenorna för marknadsföring. Numera finns det nästan inget företag som inte använder sig av Internet för att synas på olika sätt. Eftersom allt fler företag satsar mycket på marknadsföring är det också viktigt att sticka ut och vara originell om man vill nå igenom bruset.

Vad är bra marknadsföring?

För att lyckas med sin marknadsföring är det först och främst viktigt att man definierar sin målgrupp. Vem eller vilka man nå ut till? Den här strategin är inte bara mer effektivt utan blir också billigare än att så att säga ”skjuta brett” och hoppas på det bästa. Något som också är viktigt är att följa upp och utvärdera marknadsföringen. Använder man sig av marknadsföring i digitala kanaler är möjligheterna att analysera resultaten av sina kampanjer i det närmaste oändliga.

Ett annat sätt att nå ut är givetvis att hamna i nyhetsredaktionernas bilckfång genom att bli mer eller mindre kontroversiella. Ett exempel på den här typen av marknadsföring är förstås Oatly, som erbjuder olika former av växtbaserade mejeriprodukter. Företaget lyckades med konststycket att bli stämda i marknadsdomstolen för sin slogan ”Milk made for humans”, något som inte uppskattades av de stora mejeriföretagen. Oatly förlorade förvisso i marknadsdomstolen, men den uppmärksamhet företaget fick i medierna hade förstås ett stort värde.

En industri som onekligen lyckats med sin marknadsföring och som även visat att det ibland faktiskt fungerar att ”skjuta brett” är casinoindustrin. Numera syns olika formen av spel- och casinoföretag överallt och med tanke på att marknaden inte ser ut att mättas verkar det som att den här typen av strategi fungerar. I och med att den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet måste reklamen som spelföretagen gör vara måttfull. Vi lär nog få se en liten skiftning i marknadsföringen från casinoindustrin framöver. Företagen får kanske jobba lite hårdare men också ett bevis på hur man som företag utmanas och måste tänka om i sin marknadsföring.

Emotionell marknadsföring

För att locka till sig kunder blir känslor allt viktigare. Undersökningar har visat att man som konsument blir 50 procent mer benägen att köpa en produkt om man har en emotionell koppling till varumärket. För att uppnå detta blir saker som exempelvis storytelling viktigt, något som de flesta stora företag arbetar med idag. Ett exempel är IKEA som under många år jobbat hårt för att stärka sitt varumärke genom att berätta historier som Sverige och svenskar.

Leave a Reply