McDonald’s har förvärvat teknikbolaget Dynamic Yield för 300 miljoner dollar. Affären är den största på 20 år för snabbmatsjätten och förväntas ta drive-in upplevelsen in i framtiden.

Dynamic Yield är ett bolag som arbetar med algoritm-baserad teknologi. Vilket i det här fallet bland annat innefattar att du kan se vad kunder innan dig inhandlat när du gör din beställning.

Tekniken kommer även användas för att göra drive in-lösningarna mer flexibla. Visionen är att menyn skall påverkas av trender och exempelvis väder – kommer du till en drive-in en varm sommardag ska du till exempel föreslås en glass.

Den nya tekniken prövades under fjolåret på flera restauranger runt om i USA och förväntas införas nu under 2019 på McDonald’s restauranger i hela USA.

För snabbmatsjätten handlar det här om en övergång från marknadsföring för massorna till masspersonalisering, säger McDonald’s vd Steve Easterbrook till Wired.

– Vi har aldrig haft några problem i den här verksamheten med brist på data. Det handlar om att dra ut insikter och upplysningar från den, säger han.

Leave a Reply