”Jag har inte velat ta för stor risk, men nu känner jag att vi har en väldigt fin bas med ett starkt varumärke”.

För runt tio år sedan var Jenny Holmén mitt uppe i juristkarriären i London. Tempot var högt och hon tampades med en återkommande utmaning – att hitta kläder hon kunde känna sig stärkt och bekväm i såväl på jobbet som privat.

”Jag saknade enkla, bärbara och tidlösa plagg som jag kunde tvätta i maskin och resa med utan att de skrynklade. Kläder som jag lätt kunde kombinera med varandra utan att behöva tänka för mycket”, berättar Jenny Holmén.

Så under mammaledigheten började hon att skissa på egna kläder, trots att hon saknade erfarenhet av design. En vän inom klädbranschen hjälpte till med produktionen och snart började återförsäljarna att nappa.

Jenny Holmén döpte sitt nya klädmärke till Marville Road, efter gatan hon bodde på i London. När det svenska varuhuset NK slöt en deal insåg hon att det var allvar.

Hon återvände aldrig till juristjobbet.

”Det är nog för mycket entreprenör i mig, man kan inte låta bli att starta bolag. Marville Road var sprunget ur ett behov där jag såg en affärsmöjlighet och ville underlätta för alla de här kvinnorna”.

Jenny Holmén beskriver hellre varumärket som en tjänst än produkt. Det grundläggande konceptet går ut på att hjälp kvinnor att skapa en smart garderob som är enkel att snabbt kombinera på morgonen.

”En av våra styrkor är att vi ser varje plagg som en legobit. Med ett få antal legobitar i garderoben eller resväskan kan kunden lätt få flera outfits”, säger Jenny Holmén

Under förra året dubblade Marville Road omsättningen till 9 miljoner kronor och landade på ett resultat på runt en halv miljon kronor. Jenny Holmén, som drivit bolaget helt ensam utan externt kapital sedan starten, har nu anställt två medarbetare för att skala upp verksamheten.

”Jag har inte velat ta för stor risk, men nu känner jag att vi har en väldigt fin bas med ett starkt varumärke och lojal kundbas. Nu fokuserar vi på att växa rejält”, säger Jenny Holmén.

Sverige, med ett 50-tal återförsäljare, är den starkaste marknaden följt av Finland och Storbritannien. Nu ligger fokus på att öka tillväxten på e-handelssidan.

Bakom Marville Roads tillväxt ligger såväl traditionella som nyare säljmetoder. I starten satsade bolaget mycket på så kallade ”home parties”, där kläderna visades upp i mindre och intimare grupper.

”Det var ett väldigt positivt och bra sätt att nå ut i början. Kör man 20 event per säsong får man en väldigt nära relation med sin slutkund”.

Sociala medier har även varit en drivande faktor, inte minst samarbeten med influencers. Marville Road har varit måna om att hitta ambassadörer inom sin målgrupp, det vill säga kvinnor inom karriären.

”För att nå just vår kund arbetar vi gärna tillsammans med våra riktiga kunder som är kvinnor som gör intressanta saker.”

Jenny Holmén känner sig trygg trots att modebranschen skakar och har skördat flera offer på den senaste tiden. Hon menar att hon byggt ett starkt varumärke med ett budskap om att skapa en hållbar och flexibel garderob utan att överkonsumera.

Jenny Holmén vill inte ge några prognoser för årets siffror men säger att ”tillväxten håller i sig”.

”Målet nu är att bygga ett bolag som omsätter över 100 miljoner kronor. Det gör jag inte till 2020 men det ska gå snabbare nu. Med rätt personer så når vi dit på 2-3 år”.

Källa: breakit.se

Leave a Reply