I höstas inledde H&M ett samarbete med Klarna, som går ut på att Klarna hjälper klädjätten med betallösningar, i första hand via appen. Tanken är att det ska gå att betala med hjälp av Klarna både online och i butik.

I höstas investerade H&M även 185 miljoner kronor i Klarna.

– H&M är exakt den spelaren som kan ta Klarna till nästa tillväxtmål, inte minst på den viktiga USA-marknaden. Klädjätten är ett globalt varumärke med kunder som varje månad gör nya inköp (till skillnad från till exempel Ikeas kunder som kanske gör två inköp per år). Och även om H&M har haft några tuffa år bakom sig så är bolaget stort både i USA och England – Klarnas nyckelmarknader, skriver Stefan Lundell från Breakit.

Nu står det klart att bolagen utökar samarbetet till den amerikanska marknaden.

– Vi är exalterade över att vårt samarbete med H&M fortsätter att utvecklas, och att vi nu tillsammans lanserar tjänsten på världens största och mest intressanta retail-marknad, säger Klarnas kommersiella chef Michael Rouse i en kommentar.

Daniel Claesson, affärsutvecklingschef på H&M Group, säger i ett uttalande:

– Att shoppa på H&M ska vara bekvämt, relevant och inspirerande. Vi är glada över att snart kunna erbjuda modeintresserade människor på vissa utvalda marknader ett helt nytt sätt att betala.

Källa: Breakit.se

Leave a Reply