Han uppmärksammades i internationell media och då bestämde sig OS-Hopparen Peter Häggström för att ta sitt hobbyprojekt till nästa nivå.

Genom det egna märket YMR Track Club satsar den olympiske längdhopparen Peter Häggström på hållbartmode. Han driver företaget tillsammans med Mustafa Mohamed och inom kort kommer de att lansera sina kläder på NK. Men hela företaget började egentligen som en hyllning till den Borås-baserade idrottsklubben Ymer, som Peter Häggström tävlat för i närmare två decennier. När klubben fyllde 100 år bestämde hför att lansera en uppdaterat version av klubbens 70-talsoverall, samt några egendesignade plagg. Något mer än ett hobbyprojekt var det inte tänkt att bli – innan det amerikanska modemagasinet Vogue ringde i telefonen.

Det anrika magasinet publicerade en artikel som fick Peter Häggström att inse att det här skulle komma att bli mer än en hobby.

– Då fattade jag att det här var på riktigt och bestämde mig för att satsa 100 procent, säger säger han.

Bolagets senaste räkenskapsår slutade i augusti 2018. Då var omsättningen blygsamma 1 miljon kronor med ett minusresultat på cirka en halv miljon. I år är tanken att omsättningen ska dubblas, men det är först nu som bolaget har börjat satsa på tillväxt.

– Det är jag som har gjort allting själv än så länge och jag som har varit den enda anställda. Men nu ser vi att vi dubblar försäljningen och vi har anställt digital kompetens till vårt kontor som vi startar i Stockholm efter sommaren”, säger Peter Häggström och fortsätter;

– När vi nu går in på NK så vill vi göra någonting mer jag och Musse (Mustafa Mohamed red.anm.) Vi har redan kunder från stora delar av världen, men än så länge har vi flugit lite under radarn. Nu vill vi ta in externt kapital för att kunna växla upp och ta YMT Track Club till nästa nivå.

Det är viktigt för YMR att tänka på hållbarheten. Därför produceras mycket lokalt, närmare bestämt i Sjuhäradsbygden och de använder sig av återvunnen polyester från PET-flaskor.

– Den stora inspirationen kommer från livsmedelsindustrin. Där finns det många goda exempel på varumärken som har lyckats med lokal produktion och de har också fått kunden att förstå att det finns ett värde i hållbarhet och närproducerat. Kunderna tycker att det är okej att betala lite extra för lokal och hållbar produktion”, säger han.

Leave a Reply