2015 tog de idrottande bröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas steget in i företagsvärlden. Men något byte från svettiga idrottskläder till designade kostymer var det inte tal om. I stället tog de vara på sina erfarenheter från proffsidrotten och lanserade en helt ny funktionsdrink: Clean Drink.

I dagarna har Clean Drink lanserat en ny smak: Ananas/Mango. Hugo Rosas säger så här på sin blogg:

– Den här smaken är nog vår bästa hittills. Nu har vi en klockren produkt som jag helhjärtat tror på, konsumerar själv och brinner för. Riktigt stolt över den här smaken och över Clean Drink som företag.  

Clean Drink säljs idag brett över hela landet; på gym, crossfitboxar och i gymbutiker, på Pressbyrån, 7/11, ICA med flera. Det är en etablerad produkt, med tydliga värden: en funktionsdryck av hög kvalitet, producerad i Norden, med en ren och god smak. Innehållet är fritt från onödiga konserveringsmedel, färgämnen, taurin och socker. Burkarnas design är genomtänkt, färgstark och sticker ut på hyllorna. En ren och skär framgångshistoria, med andra ord. 

Det ska inte vara lätt

Men låt oss backa bandet några år, och passa på att lära oss något om företagandets vedermödor. Bröderna Sebastian Kvissberg och Hugo Rosas ville göra något tillsammans.  Sebastian hade spelat basket på proffsnivå, Hugo kom från hockeyns, och senare crossfit-världen. 

– Vi hade noll erfarenhet från dryckesbranschen, vilket var på gott och ont, menar Sebastian.

– Hade vi vetat mer hade vi kanske aldrig startat. Vi hade en idé vi tyckte höll och eftersom vi är idrottsmän vet vi att det krävs mycket för att lyckas, det ska inte vara lätt. 

Smaken avgörande

Receptet fick all fokus i början, och brödraparet var övertygade om att detta var nyckeln till framgång. Kunde de bara övertyga om dryckens förträfflighet jämfört med konkurrenterna skulle naturligtvis alla vilja köpa den! Det var bara en sak:

– Vi tänkte inte på smaken. Vår första burk var en nitlott, en käftsmäll. Vi satsade allt vi hade på den första batchen. Vi använde vårt nätverk för att marknadsföra den hårt och skapade en stor hype. Många ville prova och den såldes på många butiker över hela landet. Första och andra månaden hade vi bra omsättning – för att folk ville testa. Sen föll det pladask. Det kändes för jävligt. Försäljningen gick i princip till noll. Då gick vi ut och kollade och det visade sig att smaken inte höll. Det var helt enkelt för få som gillade den. Dessutom hade vi en vit, stilren burk, som i all konkurrens inte stack ut. 

Vinnarskallen tog över

Skulle äventyret med Clean Drink fortsätta efter käftsmällen var vägen nu tydligt utstakad: man behövde tänka om, och satsa mer på varumärket, smaken och designen. Och naturligtvis gav sig de två idrottsmännen inte. Vinnarskallen tog över och man satsade de få slantar man hade kvar på en ny batch. 

Ny strategi

Samtidigt drog man ner på synligheten och bytte helt marknadsföringsstrategi. Den nya omgången såldes endast hos några enstaka butiker och gym som bröderna fick kontinuerlig feedback från. Den här gången skulle allt bli rätt. 

– Värdet var inte att de var kunder, utan de var mer som en fokusgrupp. Höll inte smaken kunde vi uppdatera den, eftersom vi jobbade med så små volymer den här gången, förklarar Sebastian.

Och resten är, som man brukar säga, historia. Clean Drink finns nu i flera olika smaker och varianter, och gemensamt för dem alla är att de innehåller det som behövs för att uppnå resultat: vitaminer, mineraler och aminosyror, utan onödiga ämnen och tillsatser. Clean Drink är dessutom helt vegansk. 

Smaken då?

– Den är vi idag riktigt stolta över och kan med handen på hjärtat lova att det finns en favorit för alla i vår portfölj. 

Leave a Reply