En viktig fråga för många företag är om de ska behålla sina verksamheter koncentrerade, eller om de ska diversifieras. Trender kommer och går och en för koncentrerad verksamhet kan i värsta fall stjälpa ett företag.

Diversifiering kan både komma naturligt och kräva närmare analys. För att lyckas är det viktigt att det finns en röd tråd och att utvecklingen fortfarande är kopplad till samma marknad. Här är spelmarknaden ett bra exempel då sportbetting och casinospel är två olika utbud som fungerar bra på samma plattform.

Kort om diversifiering

Diversifiering innebär att ett företag utökar sin verksamhet med ett nytt utbud eller en ny riktning för att öka sin omsättning, förklarar https://www.starta-eget.se/. Det kan t.ex. innebära att en e-handel, som tidigare har specialiserat sig på smycken, utökar sitt sortiment till att även sälja kläder och andra accessoarer. Det kan innebära att en streamingtjänst som har inriktat sig på film börjar att inkludera ljudböcker och musik.

Det finns också risker med diversifiering. Ett företag som utökar sin verksamhet med en tjänst eller produkt som den inte är förknippad kan få svårt att hitta nya kunder. För att undvika problem vid en nysatsning brukar företag göra en analys av marknaden de vill slå sig in på och undersöka vad deras befintliga kundkrets är intresserad av.

Relaterande och kompletterande

Framgångsrik diversifiering sker när utökningen relaterar och kompletterar grundutbudet. Som tidigare nämnt är spelmarknaden ett bra exempel på en marknad som öppnar upp för diversifiering. Tack vare internet har spelbolag kunnat forma sina utbud både av eget intresse och efterfrågan. Spelbolag
som Betfair har valt att kombinera flera spelkategorier på en och samma plattform. De satsar på både sportbetting såväl som casinospel. Det gör att deras kunder endast behöver ha ett konto och en spelkassa för att kunna spela på spelautomater, bordsspel, livespel och odds. Det gynnar också spelbolaget själva, som inte behöver hantera flera olika spelplattformar samtidigt.

Andra framgångsrika exempel går att finnas hos företaget Apple Inc. Från början hette företaget Apple Computers och deras affärsidé var enbart inriktad på datorer. Idag tillverkar de fortfarande datorer men även mobiler, surfplattor, tekniska tillbehör och mjukvaror. Den svenska streamingtjänsten Spotify har också börjat att diversifiera sig. De började med att streama musik men har nu utökat sitt utbud till att inkludera podcasts. Dessa har blivit så populära enligt DI att tjänsten nu satsar på att lägga till fler podcasts och framför allt inom ämnet sport.

Exempel på mindre lyckad diversifiering är i sin tur när ett företag väljer att satsa på en ny gren som inte har något med verksamheten att göra. Ett teknikföretag som börjar sälja smink eller livsmedel skulle både förvirra kunder och ifrågasätta deras hängivelse till respektive marknad. Om det finns en önskan att utforska en helt ny marknad, och en som inte har någon koppling till bolagets befintliga, kan det vara bättre att starta upp ett helt nytt företag.

Diversifiering har många fördelar. För att lyckas är det viktigt att bolaget tänker på kunderna, eftersom det i grund och botten är de som påverkar bolagets omsättning.

Leave a Reply