Försäkringsstartupen Hedvig tog nyligen in 100 miljoner i riskkapital. Nu värvar bolaget en rad nya medarbetare.

Hedvig lanserade i maj 2018. Bolaget marknadsför sig som ett schysst alternativ, på en marknad där många kunder upplever att deras försäkringar är fulla av krångliga villkor som gör att den inte gäller när olyckan väl är framme.

I augusti i år fick Hedvig in 100 miljoner kronor i riskkapital. Pengarna kom bland annat från San Francisco-baserade Obvious Ventures, grundat av Twitters medgrundare Ev Williams. Även D-Ax, Axel Johnson-gruppens investeringsdel, deltog i rundan.

Hedvig värderades till drygt 340 miljoner kronor i transaktionen enligt Di Digital.

Bolaget har sedan starten vuxit från 8 till 35 anställda. Nu värvar de tre nya medarbetare som ska sprida tjänsten till en bredare publik.

Rebecca Lundin tillträder som ny marknadschef och kommer nyligen från reklambyrån Garbergs, där hon hade rollen som strateg och partner.

Även Cornelia Brantås och Kajsa Alenmyr har rekryterats. Cornelia Brantås kommer närmast från influencerplattformen APPRL som Director of Sales. Tidigare lyfte hon försäljningen på svenska musikplattformen Soundtrack Your Brand och har slutit avtal med globala varumärken så som Moschino och Uniqlo. Kajsa Alenmyr har en bakgrund som managementkonsult på McKinsey, där hon arbetade med traditionell försäkring. På Hedvig får hon titeln som Director of Insurance Operations och är i första hand ansvarig för att utveckla bolagets arbete med service.

– Rebecca, Cornelia och Kajsa ansluter i en viktig period för Hedvig. Vi tar oss an en enorm bransch som länge har stått still och arbetar för att omdefiniera hela försäkringsupplevelsen, säger Hedvigs vd Lucas Carlsén i ett pressmeddelande.

Hedvigs plan är att donera bort en del av överskottet till välgörenhet.

Under förra året omsatte Hedvig runt 140.000 kronor och donerade 18.000 kronor till välgörenhet.

Källa: breakit.se

Leave a Reply