Taxibolaget Cabonline breddar sin verksamhet med pakettransporter.

Cabonline är Sveriges största taxibolag och står för bland annat varumärkena Taxi Kurir, Sverigetaxi & Topcab.

Nu meddelar de i ett något oväntat drag att bolaget vill låta sina chaufförer hämta e-handelsreturer på kvällar och helger.

– E-handeln växer otroligt och det satsas väldigt mycket på olika leveransalternativ ut till kund. Men det finns ingen bra tjänst för returer. Man får gå till ombud med paketen och vid stora volymer blir det också ett problem, säger Kenneth Verlage, Sverigechef på Cabonline.

November förra året rekryterades Kenneth Verlage från Postnord till Cabonline, där han var utvecklingschef. Han berättar att han genast såg en möjlighet i att ta till vara på det faktum att många taxibilar står stilla och väntar på kvällarna.

Resultatet blev tjänsten Reliver som presenteras på E-handelsmässen D-Congress i Göteborg under dagen idag.

Så hur funkar det?

Det går ut på att kunden bokar en retur i e-handelsbolagets app som sedan skickas till Cabonlines central. En taxi skickas sedan ut till kunden, paketet hämtas upp och levereras till logistikcentraler – kostnadsfritt. Hämtningarna är tänka att ske under kvällstid och helger när kunderna är hemma.

– Våra bilar står utspridda i taxizoner och har mycket tid över, vi kan komma inom en kvart. Sedan har vi med paketet under kvällen och levererar det till ett logistikcenter tillsammans med andra beställningar under kvällen, säger Kenneth Verlage.

”Fördelen är att vi redan finns på plats och dessutom är verksamma i hela Sverige. Det blir kostnadseffektivt för oss.”

Än så länge har de inga kunder för tjänsten. Det kommer att presenteras under D-Congress och börja sälja konceptet till e-handlare. Men Kenneth Verlage är övertygad om att det kommer att vara enkelt och ett pilotprojekt i Stockholm tror han kan vara igång redan inom någon månad.

– Vi är helt redo att köra. Vi har utbildat chaufförerna och bilarna är redo, avslutar han.

Leave a Reply