Apple är ett av världens mest välkända varumärken och har även varit världens mest värdefulla, men inte längre. Nu är det Amazon som toppar listan.

Enligt The Drum har Brandz100 report, som WPP och Kantar ligger bakom, nu utsett Amazon till världens mest värdefulla varumärke. Amazon har ökat sin varumärkesstyrka med 52 procent och idag är företaget värt 315,5 miljarder dollar. Jämför det med Apples varumärkesvärde, som endast gått upp med tre procent jämfört med förra året, och återfinns nu alltså på plats nummer två på listan över mest värdefulla varumärken.

Brandz topp tio 2019:

1. Amazon 315.505 52%

2. Apple 309.527 3%

3. Google 309.000 2%

4. Microsoft 251.244 25%

5. Visa 177.918 22%

6. Facebook 158.968 -2%

7. Alibaba 131.246 16%

8. Tencent 130.862 -27%

9. McDonald’s Fast Food 130.368 3%

Leave a Reply