Advokatbyrån Vinge fortsätter att bryta den traditionella marknadsföring för byråer med annorlunda medel. Nu har de tagit fram ett AI-drivet piano som omvandlar byråns affärsjuridiska texter till musik.

Efter den hyllade kampanjen ”The Seat” där advokatbyrån Vinge riktade sig till nyanställda och skulle visa på byråns öppensinniga kultur har man nu tagit fram en nu kampanj.

Tillsammans med musikern och designern har de tagit fram ett AI-verktyg som omvandlar byråns affärsjuridiska texter till musik.

”Beroende på vilka bokstäver som läses in väljer AI:n ut ett passande neuronnät som har sin egen ’förståelse’ för hur de vill uttrycka sig i musik. Genom maskininlärning, som innebär att den blivit tränad på data från ett stort urval av olika pianostycken, har en markovkedja skapats som gör det möjligt för AI:n att spela ett visst urval av noter med olika probabilitet” skriver parterna i ett pressmeddelande.

– Med vårt AI-drivna piano vill vi illustrera bredden och precisionen i det vi gör på Vinge. Vi är en fullservicebyrå som verkar inom samtliga affärsjuridiska genrer. Nu kan vi äntligen höra alla de klanger verksamheten rymmer. Vi ser affärsjuridiken som vår egen konstform, och hos oss får alla spela sin egen melodi, säger Fredrik Dahl, HR-ansvarig delägare på Vinge.

Leave a Reply