Att samarbeta med kollegor kräver inte längre att ni sitter bredvid varandra i ett konferensrum eller på kontoret. Ni kan sitta i olika världsdelar – om ni har tillgång till en smartphone och rätt appar.

Att arbeta tillsammans är inte vad det brukade vara. Nuförtiden behöver man befinna sig i samma rum, konferenslokal eller ens i samma tidszon, för att kunna jobba nära kollegorna. Detta tack vare en uppsättning förträffliga samarbetsverktyg för våra alltid uppkopplade enheter. Nu kan man kommunicera, planera, organisera, redigera dokument med kollegorna oavsett var de befinner sig fysiskt.

Faktum är att man inte ens behöver en dator för det här – med rätt uppsättning mobilappar så kan du ha en fullgod samarbetsportfölj i fickan, som du kan plocka upp när som helst, var som helst.

Vår amerikanska systersajt Computerworld har djupdykt i havet av Androidappar (de flesta funkar bra med IOS också) för olika aspekter av samarbete, eller collaboration som det brukar kallas i internationella sammanhang och hittat följande:

Samarbeta med dokument: Google Docs och Microsoft Word.

Under många år negligerade Microsoft Android, och hade apperbjudande som sträcke sig inom intervallet ”knappt användbara” till ”helt icke-existerande”, men 2019 är detta historia. Microsoft Word för Android är ett ”nöje att använda” och redigeringssystemet för flera användare ”är så smidigt det kan vara”, skriver Computerworld.

Det här gör att Microsoft Word nu kan jämställas med Googles Docs som alltid varit inriktat på samarbete, och som fortsätter vara ett lysande exempel på enkelt multianvändarstöd.

Den verkliga frågan är vilken app du föredrar och vilket ekosystem som bäst svarar upp mot dina yrkesmässiga behov.

Samarbeta med e-post: Spark.

E-post är ett område där gruppsamarbete ofta behövs och ändå har det varit så svårt att hitta smidiga lösningar. Om man vill ha en kollegas input på ett e-postmeddelande blir det ofta så att man skickar det fram och tillbaka, redigerar i ett annat program och sedan klipper in det i ett nytt meddelande igen.

Företaget bakom appen Spark tänkte att det måste finnas ett smidigare sätt – och det gjorde det ju.
Spark-appen gör det enklare att chatta med kollegor om ett e-post längs själva meddelandet. Du får ett internt chattsystem som lever inuti inboxen.

Spark är en mycket populär app för e-posthantering som från början riktade sig till IOS-plattformen men som nu också finns för Android.

Samarbeta om anteckningar: Evernote.

Det här är en app som gör det enkelt att dela anteckningar med vem som helst, och sedan ha kontroll över vilken tillgång de ska få – om de ska kunna titta, redigera eller både och, eller om de ska kunna bjuda in ytterligare personer att samarbeta. Det kräver dock att den du delar anteckningarna med har sitt eget Evernote-konto, vilket inte är lika självklart som att man har ett Microsoft- eller Google-konto. Men om man använder Evernote i hela gruppen är det inget problem (appen ger också möjlighet att skapa en read-only-länk som det inte krävs ett konto för att ta del av). Det är också enkelt att lägga till filer, e-post och webbsidor i anteckningarna.

Samarbeta om projekt: Trello.

Behöver du arbeta tillsammans med andra om att organisera idéer eller följa ett projekts utveckling så är Trello appen för dig. Den fungerar ungefär som en digital anslagstavla som hjälper dig att hålla reda på och organisera projekt. Man kan skapa en anslagstavla för varje projekt och sedan fylla den med listor och kort och som kan innehålla text, filer eller foto. I varje kort kan kollegor skriva kommentarer, tankar eller idéer.

Chatta med din grupp: Slack.

Presentation här är väl närmast överflödig. Slack har blivit den ledande kommunikationstjänsten för företag och grupper, en enkel och stabil tjänst med mycket stöd för tredjepartsprogram. Den bygger på kanaler som deltagarna kan skapa och chatta i men det finns också direktmeddelanden för att kommunicera med enskilda personer.

Att sömlöst dela filer: Dropbox, Google Drive eller Microsoft Onedrive.

Slack, Trello och Evernote har egna integrerade fildelningsfunktioner – men om gruppen har andra behov av detta så finns det gott om alternativ. Dropbox, Google Drive och Microsoft Onedrive har enkla funktioner för att dela enskilda filer eller hela mappar. Du kan skapa delbara länkar som låter andra ladda ner informationen i fråga eller låta registrerade användare både få tillgång till data och ladda upp egna tillägg.

Koordinera era kalendrar. Google kalender eller Microsoft Outlook.

Både Googles kalender och Microsoft Outlook gör ett berömvärt jobb vad gäller att stödja delade kalendrar för att samordna kollegor. Den största skillnaden är vardera apps ekosystem och att Microsofts tjänst är en del av deras bredare e-postapplikation.

Samarbeta tillsammans genom att använda whiteboardtavlor. Liveboard Interactive Whiteboard.

Ibland säger en bild mer än tusen ord, och om du behöver en delad visuell yta att samarbeta runt på distans, så kan Liveboard Interactive Whiteboard vara en app att prova. Det är en blank whitboard-yta på din skärm, du skickar en privat länk till den du vill bjuda in – och sedan kan de vara med och interagera med den här virtuella skrivtavlan i realtid. Tillsammans kan ni skapa diagram, skissa på idéer eller vad man nu brukar använda en fysisk whiteboardtavla till.

Källa: idg.se

Leave a Reply